Miksi me teemme talkoita?

 Moni varmasti miettii joskus: 

Miksi judoseurassa tehdään talkoita?

Entä jos ei aina jaksaisi käyttää omaa aikaa seuran hyväksi?

Onko sillä mitään merkitystä?

 Nämä ovat ihan rehellisiä ja tärkeitä kysymyksiä.  

Arki on monella kiireistä. Työt, koulu, harrastukset ja perhe vievät aikaa ja energiaa. Kaikilla ei aina riitä voimia lähteä mukaan jokaiseen tapahtumaan tai talkoopäivään - eikä tarvitsekaan. Mutta samalla on hyvä pysähtyä miettimään, mitä kaikkea talkoilla oikeastaan mahdollistetaan?

Pienessä seurassa talkoot eivät ole vain ylimääräinen velvollisuus. Ne ovat yksi tärkeimmistä tavoista pitää seura elinvoimaisena ja mahdollistaa asioita, joihin muuten ei olisi varaa.

Yksi iso tavoite talkoilla on tulevaisuus. Unelmat.

Olisi hienoa päästä joskus yhdessä judoleirille tai kilpailumatkalle ulkomaille - vähän kuin opintomatkalle judon pariin. Jos rahaa saadaan kerättyä vähemmän, voidaan tehdä lähempi reissu. Mutta jos joskus onnistumme keräämään isomman summan, miksei matka voisi suuntautua jopa judon synnyinmaille Japaniin asti?

Sellaiset kokemukset eivät synny itsestään. Ne rakennetaan yhdessä.

On myös ihan luonnollista, että tälläisissa yhteisissä mahdollisuuksissa etusijalla ovat ne, jotka ovat olleet mukana tekemässä töitä niiden eteen. Se ei ole pois keneltäkään, vaan reilu tapa arvostaa yhteistä panosta.

Talkoiden tarkoitus ei kuitenkaan ole pelkästään tulevaisuuden matkoissa.

Vielä tärkeämpi asia on ehkä se, että talkoilla pystymme pitämään jäsenmaksut mahdollisimman pieninä. Se on pienelle judoseuralle todella iso asia. Haluamme, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus harrastaa judoa ilman, että kustannukset kasvavat liian suuriksi.

Harva myöskään tulee ajatelleeksi, paljonko kilpailutoiminta oikeasti maksaa seuralle. 

Jos esimerkiksi 10 judokaa lähtee kisoihin ja seura maksaa osallistumismaksut, puhutaan nopeasti isoista summista. Yhden kilpailijan kisamaksu on yleensä noin 30-50 euroa. Kun sen kertoo useammalla kilpailijalla, rahaa lähtee tililtä hetkessä satoja euroja. 

Monessa seurassa käytäntö onkin se, että jokainen maksaa omat kilpailumaksunsa itse. Me olemme halunneet helpottaa tätä mahdollisuuksien mukaan, jotta mahdollisimman moni voisi lähteä rohkeasti mukaan kilpailemaan ja kehittämään itseään. Toivottavasti näin pystymme vielä jatkamaankin tulevaisuudessa.

Siksi talkoot ovat tärkeät.

eikä talkoiden tarvitse tarkoittaa suurta urakkaa. Joskus tärkeintä on vain pitää korvat höröllä. Ehkä joku kuulee mahdollisesta myyntitempauksesta, tapahtumasta tai yheistyöstä, jolla seura voisi kerätä varoja. Hyvät ideat syntyvät usein ihan tavallisissa keskusteluissa.

Talkoot eivät lopulta ole vain rahankeruuta. Ne ovat myös yhteishenkeä, yhdessä tekemistä ja tunnetta siitä, että rakennnamme seuraa yhdessä.

Jokainen auttaa omalla tavallaan ja omien mahdollisuuksiensa mukaan. Sekin riittää.

Koska ilman yhteistä tekemistä ei olisi myöskään niitä yhteisiä kokemuksia, onnistumisia eikä ehkä niitä tulevaisuuden unelmamatkojakaan. 

Kommentit