Markuksen matka SM-tatamille vuonna 2026

Judon SM-kisat ovat edessä taas, ja tunnelma on kohdallaan. Tehtiin pieni haastattelu ToU judon Markus Pohjasta ja fiiliksistä ennen judon SM-kisoja. Tässäpä Markuksen mietteitä.

Markuksen fiilikset kisamatkalle ovat hyvät: mukana on sopivaa jännitystä, mutta ei liikaa, enemmänkin innostusta ja odotusta päästä ottelemaan.

Valmistautuminen kisoihin on sujunut tutun kaavan mukaan, eli treenaamalla ahkerasti. Erityisesti huomioita on viime aikoina kiinnitetty kuristuksiin, joita on hiottu treeneissä toistojen kautta, koutsin, eli V-P:n valmennuksessa. Pienetkin yksityiskohdat voivat ratkaista ottelun, ja niihin on haluttu panostaa.

Tulevissa SM-kisoissa Markus ottelee U18 -60 kg -sarjassa. Tavoite on selkeä: mitalit siintävät mielessä, ja kisat nähdään ennen kaikkea mahdollisuutena onnistua ja näyttää oma osaaminen tatamilla. 

Kyseessä ovat Markuksen toiset SM-kisat, joten kisakokemusta on jo karttunut. Aiemmin sijoituksen yksityiskohdat eivät ole päällimmäisenä mielessä, mutta kokemus itsestään tuo varmuutta ja auttaa suhtautumaan kisapäivään rauhallisemmin. 

Seuran ja treeniporukan tuki näkyy vahvasti kisavalmistautumisessa. Yhdessä treenaaminen, kannustus ja yhteinen tekeminen luovat hyvän pohjan kisaan lähtemiselle. Myös valmentajalla on kisatilanteessa iso merkitys - taustalla on ihminen, johon voi luottaa ja jonka ohjeet auttavat keskittymään olennaiseen.

Vaikka ei nyt erityistä kisamuistoa noussut Markukselle
heti mieleen, jokainen kilpailu on tuonut mukanaan kokemuksia, joista on opittu. Ja juuri ennen ensimmäistä ottelua tärkeintä on yksinkertainen asia: mennä tatamille, tehdä oma juttu ja nauttia hetkestä!

Kiitos jo etukäteen kaikille kannustajille, teidän tukenne merkitsee enemmän kuin arvaattekaan! 

Kommentit